solat sunat🌟

Solat tahajjud?
Solat pada sepertiga malam. Masa ni Allah akan datang mencari-cari para hamba-Nya yang mengingati- Nya. Dan akan diperkenankan segala hajat hamba-Nya yang meminta waktu ni.”

“Apa bezanya tahajud dengan solat hajat,?” 

“Sebenarnya ada beberapa ulama mempertikaikan tentang solat hajat 
menceritakan Nabi SAW pernah melakukan solat hajat. Macam mana pun, ada juga ulama yang membenarkan berdasarkan hadis-hadis daif.
 Jadi... saya nak kata tak boleh buat solat hajat pun tak boleh. Jadi terpulanglah... Cuma secara peribadi, saya lebih gemarkan solat tahajud sebab banyak hadis sahih menceritakan tentang solat tahajud.” Hanan terdiam sebentar. Matanya memerhati anak-anak muridnya yang kelihatan mendengar dengan penuh tanda tanya.
“Para sahabat diajar untuk solat dua rakaat bila menghadapi sebarang masalah. Maknanya ini dikira seperti solat hajat, kan? Cuma lafaz niatnya tu tak adalah mereka sebut secara spesifik solat hajat.”
“Maksud saya... biasanya kita baca usalli sunnatan hajat rok’ataini lillahitaa’la. Jadi kita tukarkan kepada usalli sunnatan rok’ataini lillahitaa’la saja.

”“Yang lebih baik sebenarnya adalah kita lakukan solat istikharah. Sebab segala hajat kita tu, kadang-kadang belum tentu baik untuk kita. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.”
“Kalau kamu nak buat solat hajat atau istikharah, kamu boleh buat bila-bila masa. Tapi kalau kamu nak buat tahajud, kenalah pada malam hari dan dengan syarat kamu tidur dahulu. Walaupun tidur sekejap saja.”

#perempuanlindungankaabahbook's

Comments

Popular Posts